Sluit

[fig. 3]

[fig. 3] is het derde deel uit Animate Objects (2014), een werk dat componist Oscar Bettison in 2014 schreef voor de Musikfabrik en herschreef voor 9×13. Het werk is onderdeel van de eerste voorstelling van 9×13, Morendo, en is het meest abstracte stuk van deze voorstelling.

De muziek is heel duidelijk opgebouwd uit verschillende groepen van instrumenten uit 9×13, vaak uitgesplitst in hoog (saxen, piccolo/fluit), midden (trombones, trompet, althoorn) en laag (helicon, percussie). En soms wisselen de spelers van groep. Enkele malen komen zij samen in een bijna funky melodie met marselementen, die complementair ontstaat met de spelers uit beide groepen. Een virtuoze trompetsolo leidt tot een uniform en groovy slotgedeelte.

[fig. 3] laat in Morendo het moment zien waarop de groep in een hinderlaag terechtkomt en vecht voor haar leven. Het moment waarop de trompetist het niet lijkt te redden…

Morendo

Morendo (2016) was de eerste voorstelling van 9×13. Een voorstelling over verlies en de rituelen rond het nemen van afscheid. In Morendo zien we 9×13 als fanfare en legereenheid in oorlogstijd. Een eenheid die afscheid moet nemen van hun trompettist, die niet helemaal klaar lijkt om het leven los te laten…

De 9×13 die we in Morendo zien heeft al vaker afscheid moeten nemen. Dat was echter van bugels en euphoniums, of een paukenist. Maar een trompettist… daar zijn er niet zoveel van. Van de vijfenveertig vaste leden van de fanfare zijn er nu nog maar negen over. Eigenlijk is de fanfare ten dode opgeschreven. Maar in het afscheid nemen zijn ze dus bijzonder goed geworden, ze gaan vaker naar een begrafenis dan op concours…

Afscheid nemen is een vast groepsritueel geworden.
Het Afscheid.
Met een hoofdletter. In een stoet, een fanfare waardig.